Mennesker med ordblindhed har en varig funktionsnedsættelse, som medfører, at de har svært ved at koble bogstav og lyd i læsning og koble lyd og bogstav i stavning. Derfor har de sværere ved at læse og stave end andre mennesker.
Den internationale ordblindeforening (International Dyslexia Association. IDA) definerer ordblindhed på følgende måde:
”Ordblindhed er en specifik indlæringsvanskelighed af neurobiologisk oprindelse. Ordblindhed er kendetegnet ved vanskeligheder med sikker og/eller hurtig ordafkodning, stavevanskeligheder og vanskeligheder med at forbinde de enkelte bogstaver og bogstavfølger med deres konventionelle lyde. Disse vanskeligheder stammer typisk fra en forstyrrelse i den fonologiske komponent i de sproglige færdigheder og er ofte uventede set i forhold til andre kognitive færdigheder og den undervisning, eleven har modtaget. Sekundære konsekvenser kan være vanskeligheder med læseforståelse og reduceret læseerfaring, som kan begrænse væksten i ordforråd og baggrundsviden” (Lyon, mfl. 2003)
På St. Andst Efterskole har erfaring vist os, at elevernes trivsel øges i den forståelse, der opstår for hinanden i fællesskabet med andre elever, der også har ordblindhed. At opleve sig som en del af et fællesskab, hvor der er en fælles forståelse omkring ordblindhed og de vanskeligheder, som det medfører, bliver ofte en vigtig motivationsfaktor i læringsprocessen.
Professor dr. phil. Carsten Elbro har formuleret en definition af ordblindhed således:
“Ordblinde har markante vanskeligheder ved at lære at læse og skrive, som beror på langsom og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde.”
Ordblindhed er ikke en indlærings-umulighed, men en forklaring på en varig indlæringsvanskelighed, som der kan arbejdes med. Vores erfaring er, at elevernes indlæring øges i takt med fortroligheden ved brugen af læse og staveteknologi og den nødvendige støtte fra læreren. Eleverne får herigennem et væsentligt fagligt løft, som også har en positiv effekt på selvtilliden.
Vi holder os opdateret med nyeste viden på området for ordblindeundervisning og anvender kendte teknologiske hjælpemidler så som NOTA, AppWriter og CD-ord
Elever med ordblindhed kan komme på efterskole på lige fod med andre elever, der ikke er ordblinde. Der findes særlige efterskoler for ordblinde – her er St. Andst en af dem. Ordblindeefterskolerne er for normaltbegavede elever, som er ordblinde eller har læse- og skrivevanskeligheder.
Som elev på en ordblindeefterskole betaler man det samme for opholdet, som på en almen efterskole. Forældre kan søge statstilskud til opholdet. Det er let at se, hvor meget, man skal betale – man indtaster blot sin årsindkomst i en beregner, og så regner den ud, hvad et ophold koster hver måned på den efterskole, man har valgt.
I linket her, kan du beregne hvor stort et tilskud til dit barns ordblindeefterskole, du er berettiget til.
Hvis man har brug for ekstra økonomisk støtte, kan man kontakte skolen. De fleste skoler har afsat puljer til de familier, der har brug for ekstra økonomisk støtte til opholdet på en ordblindeefterskole – også St. Andst Efterskole. Man kan som forælder have brug for ekstra økonomisk støtte til opholdet på en ordblindeefterskole, hvis man fx har mistet sit arbejde, er blevet langtidssygemeldt eller er gået på pension. Kontakt skolen og hør om mulighederne for ekstra økonomisk støtte.
De fleste ordblinde oplever vanskeligheder, når der skal skrives eller læses. Ofte er det at læse og skrive ikke noget, der falder naturligt – men noget man skal koncentrere sig ekstra meget om – og som man finder svært. Selv simple tekster kan være udfordrende at læse eller skrive. Måske danser bogstaverne, bogstavlydene er svære at udtale, eller ordene er svære at afkode. Uanset hvilke udfordringer man har, når man er ordblind, er der hjælp at hente på en ordblindefterskole.
Her på St. Andst Efterskole har vi stor erfaring i at undervise unge mennesker med læse- og stavevanskeligheder. Alle vores ansatte brænder for at hjælpe skolens elever med deres ordblindhed, læse- og skrivevanskeligheder. Vi ved, hvor svært det kan være, når det at læse og skrive ikke kommer let – men vi ved også, at eleverne kan rykke sig meget på bare et enkelt år på vores ordblindeefterskole – og de fleste bliver klar til afgangsprøverne. Det giver ikke kun en god mulighed for at komme videre i uddannelsessystemet – men også et stort boost til selvtilliden.
Nogle ordblinde børn og unge tror ikke, de kan komme på efterskole ligesom deres kammerater – fordi de har læse- og skrivevanskeligheder. Men det kan de sagtens! St. Andst Efterskole er en helt almindelig efterskole – for ordblinde. Her har alle elever svært ved det at skrive og læse – men ellers er vi en helt almindelig efterskole med masser af fællesskab, glade unge mennesker og livligt ungdomsliv, mange profilfag og valgfag. I vores valgfag og profilfag kan eleverne udfolde deres kreative sider, dyrke sport og meget andet i ikke-boglige fag – uden at spekulere over, om de har svært ved at skrive og læse.
TILLID
ANERKENDELSE
FÆLLESSKAB
UDVIKLING