Mennesker med ordblindhed har en varig funktionsnedsættelse, som medfører, at de har svært ved at koble bogstav og lyd i læsning og koble lyd og bogstav i stavning. Derfor har de sværere ved at læse og stave end andre mennesker.
Den internationale ordblindeforening (International Dyslexia Association. IDA) definerer ordblindhed på følgende måde:
”Ordblindhed er en specifik indlæringsvanskelighed af neurobiologisk oprindelse. Ordblindhed er kendetegnet ved vanskeligheder med sikker og/eller hurtig ordafkodning, stavevanskeligheder og vanskeligheder med at forbinde de enkelte bogstaver og bogstavfølger med deres konventionelle lyde. Disse vanskeligheder stammer typisk fra en forstyrrelse i den fonologiske komponent i de sproglige færdigheder og er ofte uventede set i forhold til andre kognitive færdigheder og den undervisning, eleven har modtaget. Sekundære konsekvenser kan være vanskeligheder med læseforståelse og reduceret læseerfaring, som kan begrænse væksten i ordforråd og baggrundsviden” (Lyon, mfl. 2003)
På St. Andst Efterskole har erfaring vist os, at elevernes trivsel øges i den forståelse, der opstår for hinanden i fællesskabet med andre elever, der også har ordblindhed. At opleve sig som en del af et fællesskab, hvor der er en fælles forståelse omkring ordblindhed og de vanskeligheder, som det medfører, bliver ofte en vigtig motivationsfaktor i læringsprocessen.
Professor dr. phil. Carsten Elbro har formuleret en definition af ordblindhed således:
“Ordblinde har markante vanskeligheder ved at lære at læse og skrive, som beror på langsom og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde.”
Ordblindhed er ikke en indlærings-umulighed, men en forklaring på en varig indlæringsvanskelig, som der kan arbejdes med. Vores erfaring er, at elevernes indlæring øges i takt med fortroligheden ved brugen af læse og staveteknologi og den nødvendige støtte fra læreren. Eleverne får herigennem et væsentligt fagligt løft, som også har en positiv effekt på selvtilliden.
Vi holder os opdateret med nyeste viden på området for ordblindeundervisning og anvender kendte teknologiske hjælpemidler så som NOTA, AppWriter og CD-ord
TILLID
ANERKENDELSE
FÆLLESSKAB
UDVIKLING