Nogle ordblinde børn og unge tror ikke, de kan komme på efterskole ligesom deres kammerater – fordi de har læse- og skrivevanskeligheder. Men det kan de sagtens! St. Andst Efterskole er en helt almindelig efterskole – for ordblinde.
Her har alle elever svært ved det at skrive og læse – men ellers er vi en helt almindelig efterskole med masser af fællesskab, glade unge mennesker og livligt ungdomsliv, mange profilfag og valgfag. I vores valgfag og profilfag kan eleverne udfolde deres kreative sider, dyrke sport og meget andet i ikke-boglige fag – uden at spekulere over, om de har svært ved at skrive og læse.
På St. Andst Efterskole har erfaring vist os, at elevernes trivsel øges i den forståelse, der opstår for hinanden i fællesskabet med andre elever, der også har ordblindhed. At opleve sig som en del af et fællesskab, hvor der er en fælles forståelse omkring ordblindhed og de vanskeligheder, som det medfører, bliver ofte en vigtig motivationsfaktor i læringsprocessen.
Professor dr. phil. Carsten Elbro har formuleret en definition af ordblindhed således:
“Ordblinde har markante vanskeligheder ved at lære at læse og skrive, som beror på langsom og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde.”
Ordblindhed er ikke en indlærings-umulighed, men en forklaring på en varig indlæringsvanskelighed, som der kan arbejdes med. Vores erfaring er, at elevernes indlæring øges i takt med fortroligheden ved brugen af læse og staveteknologi og den nødvendige støtte fra læreren. Eleverne får herigennem et væsentligt fagligt løft, som også har en positiv effekt på selvtilliden.
Vi holder os opdateret med nyeste viden på området for ordblindeundervisning og anvender kendte teknologiske hjælpemidler så som NOTA, AppWriter og CD-ord
TILLID
ANERKENDELSE
FÆLLESSKAB
UDVIKLING